بصیرت و ادراک

 پیامبر اکرم ( ص ) : کور آن نیست که چشمش نا بینا باشد ، بلکه کور آن است که دیده بصیرتش کور

 باشد. 

 امام علی ( ع ) :   هر که دیدۀ بصیرتش کور باشد نگاه چشم سودی ندهد.

 امام علی ( ع ) :   دیدن با نگاه کردن نیست ؛ زیرا گاه چشمها به صاحبان خود دروغ می گویند ، امّا

 عقل  کسی را که از او خیرخواهی کند فریب نمی دهد.

 امام علی ( ع ) :   از دست دادن بینایی آسانتر است تا از دست دادن بینش.

 امام علی ( ع ) :   بینش مند ترین فرد کسی است که عیبهای خود را ببیند و از گناهان خویش دست

 شوید.

                     /\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\

  میرزا آقا جواد ملکی تبریزی در سیر و سلوک می فرمودند : از دیگر اعمالی که بصیرت و اعمال ناب برای

 سالک فراهم می­ آورد تداوم بر« دعای عهد » پس از نمازهای پنج گانه است.

 پس از آن سه بار سورۀ « توحید » را به نیابت از حضرت مهدی(عج) تلاوت کند و نیز در هز صبح دعای

 عهد بخواند تا خداوند تبارک و تعالی او را از ظلمات و معصیت و غفلت نجات بخشد.

 

رفع پستی های دورنی و بیرونی

  پیامبر اکرم ( ص ) :   بهترین دعا ، آمرزش خواهی است.

 پیامبر اکرم ( ص ) :   بهترین عبادت ، استغفار است.

 پیامبر اکرم ( ص ) :   گاه قلبم را غباری می گیرد و من روزی هفتاد مرتبه از درگاه خدا آمرزش می طلبم.

 امام علی ( ع ) :   در شگفتم از کسی که آمرزش خواهی را دارد و با این حال نومید می شود.

 امام علی ( ع ) :   با آمرزش خواهی ، خود را معطّر کنید تا بوی گناهان شما را رسوا نکند.

 امام علی ( ع ) :   استغفار، روزی را می افزاید.

 امام علی ( ع ) :   استغفار کن ، تا روزی داده شوی.

 امام صادق ( ع ) :   هرگاه بنده ای گناهی مرتکب شود ، از بامداد تا شامگاه به او مهلت داده می

 شود.اگر آمرزش خواست ، آن گناه برایش نوشته نمی شود.

 امام رضا ( ع ) :   کسی که از گناهی استغفار می کند و باز آن را انجام می دهد ، مانند کسی است

 که پروردگارش را ریشخند کند.

                      \/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/

 شخصی از آیت الله بهجت سؤال کرد، ما آلوده پستی­های درونی و بیرونی هستیم ، در رفع آنها ما را

 راهنمایی بفرمایید .

 فرمودند : زیاد بگویید « استغفرالله » و خسته نشوید و خاطر جمع باشید این علاج است ؛

 ( داؤُکم الذنوب و دواؤُکم الاستغفار ).

 علامه قزوینی نیز مداومت بر استغفار و طلب آمرزش در ساعات روز و شب ، مخصوصاً در وقت سحر و

 عصر تأکید می­فرمودند.

 

اول وقت بودن نماز

 پیامبر اکرم ( ص ) :   کسی که در نمازش خشوع ندارد ، نمازش نماز نیست.

 پیامبر اکرم ( ص ) :   خداوند نماز بنده ای را که دلش با بدنش حضور ندارد ، نمی پذیرد.

 پیامبر اکرم ( ص ) :   دو رکعت نماز ساده و سبک ، اما با تفکر ، بهتر است از شبی را تا به صبح

 نمازگزاردن .

 امام علی ( ع ) :   اگرنماز گزار می دانست که چه هاله ای از جلالتِ خدا او را فرا می گیرد ، دوست

 نداشت که سر از سجده اش بردارد.

 امام علی ( ع ) :   هرگاه کسی به نماز ایستد ، ابلیس از این که می بیند رحمت خدا او را فراگرفته

 است حسودانه به وی می نگرد.

 امام صادق ( ع ) :   هر که خداوند از او یک نماز بپذیرد ، عذابش نمی کند و از هریک کار نیک بپذیرد

 عذابش نمی کند.

                      \/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\

  مرحوم علامه طباطبائی رحمة اللهُ و جناب آقای بهجت از استاد خویش مرحوم سید علی آقای قاضی

  رحمة اللهُ نقل کرده اند که ایشان فرمود : اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه

  نرسد ، من را لعن کند !

  جناب آقای بهجت روزی فرمود : ما در آن راه مستقیمی که گذشتگان صالح ما بودند ، نیستیم بعد با

  حسرت فرمود : نمی دانم چرا این طور شده است آقای قاضی در قنوت نماز شبشان دعای

  (( ابو حمزه ثمالی )) می خواندند ! و علامه قاضی خود می فرمود ما هم سه چهار نفر بیشتر از این

  افراد نداریم

  سپس آقای بهجت فرمود در زمان ما دیگر این افراد ندیدیم و حالا می بینیم اوضاع چگونه است.