نفی خواطر

 پیامبر اکرم ( ص )  :   در سفارش به ابن مسعود : ای پسر مسعود ، کارهای شایسته و نیک بسیار به

 جای آر ؛ زیرا نیکوکار و بد کار هر دو پشیمان می شوند.

 نیکوکار می گوید : کاش خوبی های بیشتری انجام می دادم و بد کار می گوید : کوتاهی کردم. گواه این

 مطالب ، سخن خداوند متعال است که می فرماید « و سوگند به نفس ملامتگر ».

 امام علی ( ع ) :   ای مردم ، به تربیت نفس های خود بپردازید و آن را از حرص به عادت هایش باز دارید.

 امام علی ( ع ) :   همانا تقوای اهی داروی درد دل­های شماست و پاک کنندۀ آلودگی جان­هایتان.

 امام علی ( ع ) :   با پشت کردن به نفس خود (اماره)، به ( نفس فاضله و ناطقه انسانی )خویش روی

 کن.

 امام علی ( ع ) :   هرکه کرامت نفس داشته داشته باشد،دنیا در چشمش خُرد و ناچیز می آید.

             ><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><

 شخصی خدمت آیت الله بهجت رسید و عرض کرد : برای نفی خاطر ( پاکیزه کردن دل و ذهن از هر چه

 جز خدا ) چه کنیم ؟

 فرمودند : ضدش را انجام دهید ؛ یعنی استغفار کنید وصلوات بفرستید که ضد آن خواطر هستند.

 

 

رفع گرفتاری

 پیامبر اکرم ( ص )  :   در روز قیامت شعار مسلمانان به هنگام عبور از صراط این است : « خدایی جز الله

 نیست و توکّل کنندگان باید به خدا توکّل کنند ».

 پیامبر اکرم ( ص )  :   در روز قیامت شعار مؤمنان به هنگام عبور از صزاط این است : « خدایا ! به

  سلامت دار ، به سلامت دار ».

 پیامبر اکرم ( ص )  :   در تاریکی های قیامت ، شعار مؤمنان این است : « خدایی جز تو نیست ».

 

                     \/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/

 مرحوم آیت الله آخوند همدانی رحمة الله  نقل می کرد : در زمانی میرزای شیرازی بزرگ در تهران طلبه­

 ای بود که یکی از افراد خیّـر مازندران هرسال یک خروار برنج برایش می فرستاد و زندگی او را در دوران

 تحصیل تأمین می کرد .

 پس از چند سال دیگر نتوانست به این کار ادامه دهد. آن روحانی چنین می گفت که پس از قطع عایدی

 برنج چند بار به حضرت زهرا( س ) توسل پیدا کردم ؛ هر روز هزار مرتبه این ذکر را میخواندم(الهی بحق ِّ

 فاطمةَ واَبیها وبَعلها و بَنیها) و رفع گرفتاری می خواستم . پس از مدتی وکیل مرحوم آیت الله میرزای

 شیرازی مراخواست ، رفتم ، گفت : حضرت میرزا حواله فرمودند که مخارج شما را بدهم و نوشته اند که

 به دعایتان این جمله را اضافه کنید : (والسِّرِ المُستَودَعِ فیها).

 

کشف پرده غیب

 پیامبر اکرم ( ص ) :   ای ابوذر! آهنگ کار نیک کن ، هرچند آن را به کار نبندی تا در زمرۀ غافلان نشوی.

 امام علی ( ع ) :   غفلت ، گمراهی است.

 امام علی ( ع ) :   با پیوسته به یاد خدابودن است که پردۀ غفلت کنار می رود.

 امام علی ( ع ) :   هر که غفلت بر او چیره گردد ، دلش بمیرد.

 امام علی ( ع ) :   هرکه غفلتش به درازا کشد ، هلاکتش شتاب گیرد.

 امام باقر ( ع ) :   هر مؤمنی که به نمازهای واجب اهمیت دهد و آنها را به وقتش بخواند ، از غافلان

 نیست.

                       /\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\

  علامه حسن زاده آملی در رساله لقاءالله خویش ، با استناد به مکاشفه مرحوم میرداماد ، ذکر 

  « یا غَنیّ ، یا مُغنیّ » را برای انکشاف و دستیابی به اسرار و حقایق عالم و دریافت های بزرگ نافع می

 داند و تمام اسمان و زمین را گویای این ذکر می خوانند.

 علامه حسن زاده آملی مداومت بر خواندن آیه نور « نور/36 » را موجب انکشاف حقایق می دانند.